Dagen i stallet + väderprat

Vid halv 5 kom jag upp till stallet, det snöade.. hittade en klockren text :"Välkommen till Sverige! Här får du 4 årstider under en dag :)" Det roliga var att det verkligen stämmde, när jag gick till stallet haglade det först. Sen tittade solen fram. När jag var ca 500 m från stallet började det snöa... Jag var lagom blöt trots att jag inte var ute i det vädret sålänge..

Väl i stallet tog jag in båda hästarna och gav de insläpps mat, medans Astrid åt lite hö mockade jag hagen (i snön). Gjorde iordning Astrid och gick upp till ridhuset.

Idag var hon ganska stretig ibörjan när jag skulle göra framdelsvädningar. Särskilt i vänster varv, när man kom åt henne tvärnitar hon för att komma undan. Efter en stund fick jag igenom det och började trava. Först blev hon sjukt stark i vänster tygeln och släppte kontakten på högertygeln. Dessutom ignorerade hon vänsterskänkeln. När hom gör så tycker jag det är lättast att fatta galopp och galoppera henne i ett friskt tempo i en låg form. Det funkade jätte bra!

Hon vart jätte fin i galoppen! Jag tycker att det är jätte bra att lägga henne i en lägre och rundare form så hon höjer ryggen och börjar verkligen använda bakkärran. Efter galoppen skulle jag börja trava henne i det supersvåra vänstervarvet. I början ville hon stanna och slå mot skänkeln så jag ryggade henne några steg och sen trava. Hon gjorde så några mer gånger, då fick jag bli lite sur på henne. Jag antar att hon gjorde så eftersom hon inte vill ta stöd på yttertygeln, och när jag gör det blir hon sur och ska stanna.


Jag tror att hon fattade att hon inte skulle bråka med mig, så hon gav sig och blev redigt fin i traven! Red henne även här i en låg och rund form. När traven var så fin passade jag på att göra lite skänkelvikningar som gick väldigt bra! Hon lyssnade på mig och blev inte sur när jag gick på henne så hon skulle jobba.

I slutet fick hon galoppera över lite bommar, av det blev hon superfin!


/Rebecka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0