Tips; Enkla byten

Tänkte berätta lite om hur jag och Mulle lärde oss enkla byten.

Det som jag tycker är viktigt är att hästen ska kunna gå samlat i en bra form. För att få en bra övergång funkade det bra för mig och Mulle att gå in på en lite volt (för att få honom på bakbenen) en sak man måste tänka på att hästen inte får dyka. Ett misstag jag gjorde i början var att kolla ner, när man tittar ner blir övergången vinlig. Så en annan viktig sak är blicken. På vissa hästar kan man ibland behöva bredda handen.

Mulle har lätt för att bli studsig och gå på dubbla spår. Om du har en häst som vill "fuska" på det sättet är det bra att göra övergången framför någon som kan säga om hästen går på dubbla spår (för det mesta känner man det, men ibland är det bra att ha ngn som tittar så det blir rätt).

När man kan göra bra övergångar är det dags att börja göra dem på linjerna som ligger i programmen. Dessa linjer är oftast lite svårare. Som t.ex. detta som ligger i LA:P1:
13.  CME  Samlad galopp                  Vid passerandet av medellinjen enkelt byte        EKA   Samlad galopp
Nosis trodde att när man red upp där att man skulle öka, och Nosis ville ibland öka lite mycket. En annan svårighet är att få det rakt, men om man tittar dit man ska funkar det.

Lycka till!
/Rebecka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0