Tips inför tävling del 2; Man, knoppar

För att få till snygga knoppar krävs det en bra man att börja med. Mulle's man är hemsk att knoppa vill jag bara säga, hans man är både tjock och lång. Jag har försökt att tunna ut den men det går inte haha :(

En bra man att knoppa enligt mig är en man som är ungefär 2 händer bred och ganska tunn (heldre en tunn och lång man än en kort och tjock enligt mig).

Jag börjar jämt med att blöta manen rejält, både för att den ska bli ren och för att det är 10000 x lättare att få bra hållbara knoppar. Efter det börjar jag med att dela upp manen i jämna tofsar. I Mulle's man funkar det bra med 6 st, så testa och knoppa även när det inte är tävling så knopparna blir snygga innan du ska tävla.

När tofsarna är på plats är det bara att börja knoppa, jag gör såkallade flyingeknoppar vilket innebär att du flätar rullar upp och bara använder en gummisnodd. Om man är ny på att knoppa tycker jag att det är lättare att göra en fläta först och sen fästa, det blir snyggare och håller bättre. Snoddarna jag använder är sånadärna silikonsnoddar som är superbra! Mina kommer från hööks.





Astrids knoppar, inte så värst snygga men hennes man är både tjock och tunn..

Vad ska man göra med pannluggen då? Ja, jag tycker om det är hoppning kan man bara låta den vara. Men på dressyr ser det bara dumt ut, så såklart att man måste knoppa luggen då!

/Rebecka

Kommentarer
Postat av: Lars

Jag avstår från att knoppa utan träning. Men vill träna om det går så kanske jag kan lära mig. Knoppa på!

2012-04-15 @ 20:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0